Giving Tuesday – voor het goede doel

Giving Tuesday valt dit jaar op 1 december, uiteraard een dinsdag. Weer zo’n overgewaaid fenomeen uit de Verenigde Staten, net als dat creepy Halloween – dat ik daar de lol niet van snap ligt vast aan mij.
Maar van Giving Tuesday wilde ik meer weten. Wat is het eigenlijk? Was mijn aarzeling terecht of ben ik te cynisch aan het worden?

Kopen en goeddoen

Ik heb natuurlijk niks tegen extra momenten waarop goede doelen zichzelf onder de aandacht kunnen brengen om (vooral financiële) middelen te vergaren. Veel goede doelen hebben hun inkomsten in dit lastige corona-jaar sterk zien teruglopen, ze zijn naarstig op zoek naar nieuwe wegen. Zo’n extra kans is er om te benutten.

Hysterische taferelen op Black Friday (Bron: onbekend)

Bij nader inzicht bleek mijn bedenking dan ook morrend in een ander hoekje te zitten; dat van Black Friday en Cyber Monday, de laatste vrijdag van november en daaropvolgende maandag. In de aanloop wordt de hele marketing-trukendoos benut. Pre-corona zagen we ieder jaar de beelden van elkaar verdringende koopjesjagers in vooral Amerikaanse warenhuizen vol Black Friday-aanbiedingen. Interessant studiemateriaal voor marketeers en sociologen maar ik word er niet blij van. Staat die Giving Tuesday voor de volgende stap in hetzelfde rijtje?
Ik kwam er snel achter; nee. Giving Tuesday is zelfs deels ontstaan in reactie op die koopjesdagen; ‘geef ook om anderen’.

Stukje historie

Die Friday, Monday en Tuesday ontstonden alle drie in de Verenigde Staten. Black Friday als eerste met een wat schimmige geschiedschrijving maar grofweg; uitgegroeid tot een fenomeen in de jaren van voorspoed en groei na de Tweede Wereldoorlog. Als ik de versnipperde informatie over die dag met elkaar verbind komt daar ook een soort naamsverklaring uit; in pre-coronatijden deden veel Amerikanen hun eerste kerstinkopen op die vrije vrijdag na Thanksgiving. Er werd dan niet op krediet verkocht (= onzekere inkomsten dus ‘op krediet’ werd in rood geboekt) maar tegen contante betaling. Die echte, harde inkomsten werden meteen in het zwart = black geboekt.
Liefst zoveel mogelijk natuurlijk, en daarom probeerden winkeliers juist die dag – met spectaculaire kortingsacties – extra klanten te trekken. Dat snap ik allemaal best.
Mijn weerzin begint bij manipulatieve marketing en gaat verder bij kopen wat je niet nodig hebt. Nog meer troep.
Cyber Monday ontstond natuurlijk pas in digitale tijden, de term werd in 2005 voor het eerst gebruikt. Het idee is dat het kooplustige publiek op Black Friday fysiek gaat winkelen en dat Cyber Monday voor online shoppers is bedoeld. In praktijk begon dat allemaal door elkaar te lopen en uit te dijen. En toen kwam corona. In dit coronajaar zijn er vast veel meer online acties.

Tegenwicht; Giving Tuesday

Het idee voor Giving Tuesday borrelde op in New York, ietwat in reactie op het commerciële geweld en consuméér-méér-meren tijdens die Black & Cyber-dagen. Ook jaarlijks, op de eerste dinsdag van december; traditioneel een maand die in het teken staat van geven, om elkaar geven. Een doordacht gekozen moment voor deze actiedag om goed te doen. Net zo doordacht wordt de naam meestal geschreven als #GivingTuesday; dat genereert online meer aandacht en impact #hashtag-activisme ;-).
En dat werkt. Na de eerste editie in 2012 is de beweging in krap tien jaar enorm gegroeid, zo ook de opbrengsten; 1,68 miljard euro in 2019, aldus Wikipedia. Vorig jaar deden 70 landen mee onder namen als #UnDiaParaDar naar #MardiJeDonne tot #ЩедрыйВторник. Op 5 mei van dit jaar werd bij wijze van uitzondering een extra Giving Tuesday georganiseerd; corona zorgde – en zorgt – wereldwijd voor grote problemen, dat vroeg om extra inspanningen.

De getallen staan voor de acties tijdens de speciale Giving Tuesday, 5 mei 2020 (Bron: givingtuesday.nl)

Extra kansen

Vorig jaar haakte ook Nederland aan, op particulier initiatief van fondsenwervers Jordan van Bergen en Theo Hesen. Mooi initiatief, knap werk, kundige website vol inspiratie, tips, voorbeelden. Ook is te achterhalen dat meteen in 2019 al 275 goede doelen gebruikmaakten van de extra mogelijkheden om meer mensen bij hun werk te betrekken en donaties te verwerven, met een totale opbrengst van meer dan € 300.000. Informatie over de deelnemers in 2019 en 2020 is te vinden door https://givingtuesdaynl.ushahidi.io/views/map aan te klikken. 
Maar.
#GivingTuesday is nadrukkelijk geen reguliere organisatie. Het is geen stichting, er is geen financieel jaarverslag. Ze omschrijven zichzelf als een gratis en open beweging om het geven aan te moedigen. Ze bieden kennis en middelen, het momentum van #Giving Tuesday – maar goede doelen moeten zelf hun acties ontwikkelen, het werk verzetten.
Maar – ook daar is over nagedacht. Op de website staan gratis te benutten toolboxes, ontwikkeld door de Nederlandse #GivingTuesday. Die virtuele gereedschapskisten zijn er in drie varianten; voor goede doelen, bedrijven resp. individuen. Het is nu natuurlijk kort dag als je dit jaar nog wilt aanhaken maar met deze link kom je terecht bij die toolkits.

De logo’s bij dit artikel zijn afkomstig van givingtuesday.nl


Het laatste nieuws over editie Nederland 20202 staat onder het kopje Blog en ik heb me meteen aangemeld voor de nieuwsbrief.                 

Enthousiast

Ik werd best blij van deze eerste verkenning. Giving Tuesday lijkt extra kans op donaties te bieden aan waardevolle initiatieven die anders niet snel zoveel aandacht krijgen. Een mooi voorbeeld van pragmatische bevlogenheid in de praktijk, met tastbare resultaten. Goede doelen kunnen altijd een steuntje in de rug gebruiken, al helemaal in deze coronatische tijden. Ik hoop op een meer dan mooie opbrengst.

Kan ik je verder helpen?

Ook ik help – vaak wat complexere – mooie plannen en zinvolle projecten graag verder! Vragen, ideeën en uitdagingen zijn welkom, aarzel niet om contact op te nemen. Bij voorbaat; graag gedaan :-).

%d bloggers liken dit: