Als lid van de Communicatiewinkel sta ik ook af en toe In de Etalage.
Pardon, ‘de Communicatiewinkel’? Die naam doet inderdaad niet bij iedereen een belletje rinkelen. We zijn zoiets als een landelijk samenwerkings-expertise-netwerk van zelfstandige senior-communicatieprofessionals. Met inhoud; we doen aan zeer leerzame collegiale intervisie, werken soms samen, durven te vragen en delen expertise. Ieder heeft zijn of haar eigen specialisatie en mede door dat ‘landelijke’ karakter zitten we elkaar juist niet in de weg. We zijn samen sterker en daar profiteren ook onze opdrachtgevers van.
Bij die Communicatiewinkel mag je alleen na een stevige referentiecheck en ik was dan ook best trots toen ik destijds werd toegelaten; dat heeft ècht wat te betekenen.
Dat is inmiddels alweer wat jaartjes geleden! En nu sta ik dus weer ’s In de Etalage; zo noemen we de nieuwsbrief met spotlight op steeds een andere ‘Winkelgenoot’. De opmaak met o.a. logo van de Communicatiewinkel plus mijn foto komt helaas niet helemaal goed over. Ach, ditmaal gaat het vooral om de inhoud :-).

|
In de etalage:
Livia de Metz
|
tekstschrijver/communicatieprofessional
|
|
|
|
|
De Communicatiewinkel is een landelijk samenwerkingsverband van ruim 60 senior communicatieprofessionals. Opdrachtgevers kunnen bij ons terecht voor al hun communicatievraagstukken op het gebied van: advies, tekst, creatie, interim management en coaching/training. En ook belangrijk: opdrachtgevers doen in de Communicatiewinkel rechtstreeks zaken met de ondernemers. Elke week zetten wij één van de aangesloten communicatieprofessionals in de Etalage. Om opdrachtgevers te laten zien wat wij ‘in de schappen’ hebben. Deze week in de etalage: Livia de Metz.
Welke 3 opdrachten heb jij recent gedaan?
“Die raken aan mijn diverse expertises; tekstschrijver, communicatieadviseur en fondsenwerver. Ik werk zowel onder mijn bedrijfsnaam Commutaal als onder andere vlag, in zelfsturende teams van ‘complementaire professionals’. Zo ben ik de communicatiedame in een multidisciplinair ontwerpteam, als eerste opdracht begeleidden we een zgn. stadsdeelcoalitie van bewoners en ondernemers in het kader van de toekomstverkenning ‘Agenda Ruimte voor de Stad – Den Haag in het jaar 2040’. Beetje context; als alle steden krijgt ook Den Haag meer inwoners, naar schatting zo’n 50.000 tot het jaar 2040. Er speelt natuurlijk meer op die termijn, denk aan de gevolgen van klimaatverandering, het streven naar o.a. sociaal-economische duurzaamheid, technologische ontwikkelingen… dus; ga je als samenleving woest bijbouwen of maak je pas op de plaats om te analyseren, verbanden te leggen, koers uit te zetten, de regie te pakken? Dat is best abstracte kost voor veel mensen, we hadden ook wantrouwen en scepsis te overwinnen, er was een strak tijdschema… al met al genoeg te communiceren. Als tekstschrijver maakte ik dit jaar casusbeschrijvingen voor een website waarvoor ik eerder de basisteksten schreef, op basis van interviews met de opdrachtgeefster. Zij is een (inter)nationaal opererende businesscoach en trainer, dat leverde interessante cases op. En de derde opdracht staat hieronder; daarbij werkte ik als fondsenwerver.”Wat was tot nu toe je mooiste opdracht?
“Ik heb meer ‘mooiste opdrachten’ gehad maar de meest recente kwam via een opdrachtgever waarvoor ik al enkele malen projectplannen ontwikkelde. In andere hoedanigheid vroeg hij me ditmaal om de fondsenwerving te verzorgen voor een nieuw, groot en gecompliceerd evenement. Geen ingevlogen feestje maar bottom-up, jaarlijks terugkerend met allerlei deelprojecten in de aanloopfase en georganiseerd in intensieve samenwerking met o.a. de betrokken aandachtswijken-met-gebruiksaanwijzing. Never a dull moment! Gelukkig had ik al ervaring met fondsenwerving èn was ik als teamlid ‘from scratch’ bij de planvorming betrokken, zodat ik snel aan de slag kon met het voorwerk; formuleren kernboodschap en opstellen projectplan. Geen overbodige luxe want er zijn zo’n 2.000 fondsen actief in Nederland met elk hun eigen doelstelling, criteria en aanvraagtrajecten – en die staan lang niet allemaal in het bekende Fondsenboek. Dit eerste jaar trok het evenement 20.000 bezoekers maar nog belangrijker; honderden bewoners traden zelf op of werkten mee als vrijwilliger. Dat is meer dan leuk; onder de oppervlakte is dit een investering in ons aller toekomst. Dit avontuur leverde ook een paar mooie aanbevelingen op voor mijn LinkedIn-profielpagina.”Welke opdracht zou je de komende periode graag willen uitvoeren?
“Dat lees je al uit de voorbeelden; het geeft me een kick om met mijn kennis en kunde bij te dragen aan een iets duurzamer wereld, ik word blij van de professionele uitdaging in combinatie met maatschappelijke meerwaarde. Het is leerzaam en verrijkend om in zowel het bedrijfsleven als voor de (semi-)overheid te werken, die ervaring komt ook ten goede aan mijn opdrachtgevers! Dus nee, op dat punt heb ik geen voorkeur.”Wat en wie haalt een opdrachtgever met jou in huis?
“Een positief-kritische, pragmatische en blijmoedige geest. Brede ervaring, ‘open mind’. Goed op de korte tot en met lange baan, van strategie tot en met ‘het glaasje water voor de spreker’. Netwerker, verbinder. Met een rijk gevulde, goed onderhouden instrumentenkoffer maar on- en offline middelen zijn voor mij middelen… geen doel op zich.
In mijn vorig leven was ik bevlogen ambtenaar, bij diverse overheden en in diverse functies – onder meer als woordvoerder. Die mindset en ervaring heb ik ook bij me, gebruik ik dagelijks. Ik ken het krachtenveld, ben vertrouwd met politiek-bestuurlijke dilemma’s en bureaucratische impasses. Mijn ontdekkingsreis als zelfstandig ondernemer zorgt voor verfrissing, verbreding en verdieping. Als er geen kansen zijn dan maak ik ze wel, ook voor mijn opdrachtgevers.”Wat zeggen anderen over jou?
“Dat ik niet saai ben maar wel serieus als het moet, betrouwbaar en analytisch. Een sociale solist die naadloos samenwerkt in teams; ‘Alleen samen kom je verder’. Iemand die denken en doen weet te combineren tot effectief handelen. Proactief met oog voor proces, produkt, context en impact.”Waarom ben je lid van de Communicatiewinkel?
“We zijn allemaal zelfstandige senior communicatieprofessionals en die combinatie van ondernemerschap plus elkaar versterkende communicatie-expertise vind ik inspirerend, prikkelend en verrijkend.”
Op welke online media ben je actief?
“Als dat in de opdracht past ben ik onder naam #opdrachtgever op allerlei online media actief. En als mezelf zit ik op Facebook, LinkedIn en – steeds minder – Twitter, verder blog ik sporadisch als online redactielid van beroepsvereniging Logeion.” |
|
|
|
|
Vind ik leuk:
Vind-ik-leuk Laden...
Gerelateerd
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.